Skip to the content

Lad os bare slå det fast - vi er vilde med e-handel. E-handel er typisk der hvor vores kunders digitale rejse starter. Mange af vores B2B kunder (dem har vi faktisk flest af), som ikke kun handler med sine kunder via EDI, vinder ofte store effektiviseringer ved at indføre eller optimere e-handel. Det mange glemmer når der indføres e-handel, er faktisk kunderne. De vigtigste faser for virksomheden som introducerer e-handel, er før og efter den tekniske implementering.

Før implementering

I analysefasen, hvor vi sammen med virksomheden definere projektet og løsningens funktionalitet, bruger vi tid på brugerrejsen, målgrupperne og hvordan vi motiverer kunderne til at benytte e-handel som handelskanal, frem for at sende en e-mail eller ringe ind med ordrer.

Det er meget forskellige hvad der motiverer virksomhedens kunder til at bruge den nye digitale kanal. Der er en række selvfølgelige fordele, som gerne skulle motivere kunden til at bruge e-handelsløsningen:

  • Der kan bestilles uden for virksomhedens åbningstider
  • Kunden kan selv tjekke leveringstider
  • Kunden kan hurtigt finde produktinformationer
  • Kunden se egne priser

Disse argumenter kan virke banale og åbenlyse, men det er vigtigt at de kommunikeres til virksomhedens kunder. Det er ikke nok at sende et nyhedsbrev ved lancering af den nye e-handelsløsningen. Fordelene skal eksponeres og forankres i hele virksomheden ved alle de kontakterpunkter der er mellem virksomhed og kunder. Det være sig:

  • E-mail signatur
  • Salgsmateriale
  • Kommunikation i intern salg, når kunder alligevel e-mailer eller ringer ordrer ind
  • Kontinuerlige nyhedsbreve
  • PDF guides til brug af e-handelsløsning

Pointen er at kunderne gør som regel ikke noget uden at blive informeret eller motiveret til det. Derfor er virksomhedens salgsafdeling ofte nøglen til om e-handel bliver en succes eller ej. Derfor skal salgsafdelingen involveres i analysefase. Salg kender ofte kunderne bedst og e-handelsløsningen skal møde kunderne i øjenhøjde.

Efter implementeringen

Når e-handelsløsningen er live, kommer det hårde arbejde - nemlig at få kunderne til at bruge det. Det er vigtigt at få etableret en stærk og brugervenlig løsning, men hvis kunderne ikke ved dels at e-handelsløsningen er der eller dels hvorfor det er en fordel for kunden at benytte løsningen, kommer der altså ikke nogen kunder i butikken. Derfor anbefaler vi at salgsafdeling skal på turné. De skal ud og sælge e-handelsløsningen ind. Dette kan gøres ved at besøge kunderne, opsætte en serie af e-mails med budskabet om den nye løsning. Alt dette skal understøttes med et godt manual, en lille video som viser brugen af løsningen, PDF one pagers med fordele etc.

Det vigtigste KPI

Vi anbefaler alle vores kunder at måle på hvor mange ordrelinier som strømmer igennem e-handelsløsningen. Dette tal er et procent tal som fortæller hvor meget jeres kunder betjener sig selv. Dette tal er vigtigt, da i sparer mandetimer ift. handling af ordrer. Et andet vigtigt KPI er at kigge på om der reelt sælges mere, end via telefon og e-mail. Der mange metoder til dette, fx:

  • Relaterede varer
  • Visning af flerstykspriser
  • Tilbehørs/komplimentære produkter
  • Vise kundens seneste 100 ordrelinier
  • Vise minimums fragtbeløb/rest