Skip to the content

Elma Instruments er en dansk virksomhed, som producerer og sælger måleinstrumenter i hele skandinavien. Elma har en veludbygget digital platform. Med et moderne og stilfuldt website, servicerer Elma Instruments private entusiaster såvel som professionelle fra industrien.

Elma's digitale rejse med 1st Web startede ikke traditionelt. Serviceafdelingen havde voldsomme udfordringer med manuelt at håndtere de mange serviceanmodninger fra kunder i hele verden. Dertil kom at færre og færre kunder bestilte kalibreringer af deres måleinstrumenter. Den manglende kalibrering betød af og til at instrumenterne ikke målte præcist, hvilket gav kunderne en oplevelse af produkterne som fejlbehæftede.

Derfor etablerede 1st Web i samarbejde med Elma en dybt integrereret RMA (return merchandise authorization) løsning. Her kan kunder oprette serviceanmodninger, bestille kalibreringer og meget mere. Når der oprettes en RMA, genereres denne direkte i Elma's ERP system Visma Business, hvorefter den behandles af serviceafdelingen.

For at komme kunden i forkøbet, består løsningen også af en forebyggende funktion. Afhængigt af produktet, skal et måleinstrument kalibreres hvert 1-2 år. Derfor opsætter Elma i ERP systemet Visma Business en regel som definerer hvornår produktet skal til kalibrering. Når denne dato rammer, fremsendes en automatisk e-mail med et dynamisk link indeholdende info om kun den og det produkt, kunden har købt. Ved at klikke på linket, sendes kunden direkte til RMA formularen. Her er alle kundens info udfyldt inkl. serienummer og produktnavn. På den måde skal kunden blot klikke "bestil", for at bestille kalibrering på sit produkt.

 

"Hos Elma Instruments har vi været glade for vores samarbejde med 1st WEB. 1st WEB har på en meget professionel måde omsat vores vilde tanker til et konkret værktøj, der sparer os for flere timers arbejde dagligt. Konkret har tilbagemeldingen fra vores kunder været meget positive, og vi har oplevet en fremgang i antallet af servicesager, samtidigt med en væsentligt lavere belastning på telefonsiden. Under hele processen fik vi løbende tilbagemeldinger på, hvor langt projektet var nået, og ’udfordringer’ blev hurtigt omsat til opgaver og løst. "
- Jonas Sodemann, Afdelingsleder Service & Kalibrering hos Elma Instruments

 

Næste skridt var herefter at løfte hele Elma's digitale tilstedeværelse. Her blev et nyt website og webshop univers udviklet, som imødekommer både slutbrugere som professionelle indkøbere af måleinstrumenter. Med en score på 99 ud af 100 på Google Pagespeed, har 1st Web bygget en stærk og hurtig motor med dyb integration til Visma Business.

I øjeblikket udbygges løsningen med en PIM løsning. Her er målet med PIM følgende:

  • Nedbringe "time-to-market" ift. produktlanceringer
  • Sikre brand safety på tværs af produkter og salgskanaler
  • Tilsikre at manualer og produktstamdata altid er korrekte
  • Udvikle interne workflows, således produktchefer notificeres når produkter skal beriges