Skip to the content

Strømlin dine produktdata med PIM  

Og få automatisk opdatering af din webshop, dit katalog, dine prislister og produktark

 

Med PIM får du en central produktdatabase, hvor du kan berige dine produkter ét sted og publicere dem på alle tænkelige kanaler. Formålet er at give mulighed for at skabe et dynamisk produktkatalog, der gør det nemt at præsentere hele produktsortimentet på en informativ og overbevisende måde. Men det er også et spørgsmål om at give den interne organisation den nødvendige støtte til at arbejde med tilbud og produkter. Det handler om at skabe forbindelse mellem produkter, der på den ene eller anden måde er relateret, at styre sprog og andre lokale variationer samt om at få skabt et meningsfuldt flow for de involverede medarbejdere på tværs af afdelinger. 

 

 

 

 

 

 

 

 

PIM er bindeled mellem ERP systemet og de kanaler, der publicerer produktdata f.eks. jeres webshop, kataloger, produktark eller prislister mm. De ubehandlede data hentes fra jeres ERP-system og ind i PIM, hvorfra de kan beriges med  tekst, billeder, specifikationer, parametre og priser og herfra distribueres videre ud på de forskellige kanaler. På den måde strømliner man arbejdet med produktdata samtidig med at man forbedre kvaliteten, idet det informative niveau ved produkterne altid er ensartet. 

 

Med PIM som central produktdatabase bliver det nemmere at: 

  1. Definere produktstrukturer på en ensartet måde for alle produkter og kategorier
  2. Opbygge forbindelser, der tydeliggør, hvilke produktvarianter der passer sammen eller fungere sammen, og hvilket tillægsprodukter der tilbydes for hvilke produkter. 
  3. Oprette informationsstrukturer og bruge produktfiltre, der hjælper besøgende i online-butikken med at søge og finde vej i udbuddet. 
  4. Sikre, at alle produkter præsenteres ensartet, informativt og engagerende med dybdegående information i tekst, billeder og video. 
  5. Tilbyde en ensartet oplevelse til forskellige geografisk markeder og forskellige sprogvarianter og andre lokale tilpasninger. 


En stigende kompleksitet

Mange mærker lige nu konsekvensen af den kraftigt stigende kompleksitet i deres produktdata og oplever, at deres ERP-system ikke giver dem den nødvendige fleksibilitet til at honorere de nye krav. 

I udvider måske forretningen til nye markeder og skal pludseligt præsentere jeres produkter på nye sprog. Eller måske etablerer I som noget nyt e-handel og skal levere produktdata til webshops, endda med tekst specielt til Google.

Måske ønsker I at automatisere den grafiske produktion, men mangler en database til de mange data, der før kun var i det trykte katalog. Udviklingen er kun lige begyndt, og i situationer som disse kan PIM ofte være løsningen.


Convienience is King - også for dine kunder  

Sælger du i stigende grad til og via webshops bliver kravet til berigede produktdata et krav for samarbejde. Det giver dig en stor udfordring, men åbner samtidig muligheden for at vinde markedsandele og loyalitet.

Med en PIM kan du eksportere hele eller dele af dit sortiment til andre webshops. Så slipper de for manuel opdatering, og dine tekster og billeder er altid korrekte. De sparer tid og bliver mere loyale kunder. 

 

1st Web har bl.a. hjulpet grossisten Millarco med Dynamicweb PIM. Læs mere om projektet her

Om forfatteren

Caroline Robenhagen Thaarup

Caroline Robenhagen Thaarup

Caroline er uddannet i Medievidenskab fra Aarhus Universitet og har derfra en naturlig interesse for digital projektledelse og UX Design. Hun har erfaring fra reklamebranchen og har de sidste 2 år arbejdet i 1st Web, hvor hun har specialiseret sig i B2B kunder. 

Caroline projektleder og rådgiver 1st Webs kunder primært inden for usability og design.  

Privat er Caroline et madøre og en interiør entusiast. Hun bor i Aarhus med sin kæreste Steffen.