Skip to the content

Søgning øger Online Salg

 

Effektive filtre og hurtig søgning giver kunderne let adgang til produkterne på en webshop.

Undersøgelser af diverse eksperter inden for brugervenlighed afslører at kunderne der handler på de danske webshops forlader webshoppen til fordel for konkurrenter, hvis de har svært ved at finde frem til produkterne på shoppen. Faktisk estimeres det at ca. 30% af alle tabte online ordrer skyldes at kunden ikke kan finde frem til det produkt de søger.

Når den moderne forbruger handler på nettet, gør han det overvejende søgebaseret. Det betyder at forbrugeren finder de webshops og de varer de ønsker at købe gennem søgemaskiner, men det betyder også at kunden i over 50% af tilfældene vil gå direkte efter søgefunktionen og filtre på webshoppen for at finde produkterne. Derfor er søgning en af de vigtigste brugerinterfaces på en webshop.

Da forbrugere med søgebaseret adfærd udgør så stor en del af de potentielle kunder er det vigtigt for webshops, med kunder der udviser samme adfærd, at tilbyde nem adgang til søgning.

Produkterne kan gøres let tilgængelige ved at bruge filtre, hurtig søgning og en overskuelig menustruktur på webshoppen.

1.Filtre:


Et filter på en webshop vil svare til at spørge ekspedienten i en butik efter et produkt i bestemt størrelse eller farve. Brug af filtre på en webshop er blot en mere struktureret proces, da man kan foretage flere filtervalg samtidig eller kombinere et filtervalg med sortering efter pris eller nyeste vare.

Brug tjekbokse som filtre, så kunderne let kan tjekke af hvilke mærker, str. versioner el lign. der interesserer dem. Desuden bør webshoppen, af hensyn til brugervenligheden, altid kun fremvise de filtre der kan vælges og skjule resten.

2.Søgning:

Søgemotoren er din bedste ven. Eller det bør den i hvert fald være, da søgning kan øge webshoppens omsætning!

Ved du hvordan brugerne af din webshop søger? Analysér og lær af brugernes adfærd i købsprocessen. For eksempel er ca. 85 % af alle e-handelssøgninger baseret på ét ord. Så derfor er det vigtigt at undersøge hvilke ord kunderne søger på.

Brug i øvrigt søgefunktionen til at måle på hvilke søgeord, der giver omsætning. På den måde kan du få vigtig indsigt i hvilke produkter dine kunder er interesseret i og indhente vigtig viden om hvordan produkterne bør beskrives og fremvises på webshoppen. Man kan få adgang til disse oplysninger ved at slå search tracking til i google analytics.

Samtidig er det vigtigt at indfange data om hvilke stavefejl brugerne laver, da omkring 10-20% af alle søgninger på nettet indeholder stavefejl. Så hvordan sikrer du at brugeren ikke ender med et tomt søgeresultat fordi der er stavefejl i søgningen?

En søgemotor der egner sig godt til at varetage denne type opgaver er Solr, som desuden er optimeret til at håndtere høj nettrafik og indeholder værktøjer til at holde øje med statistik og logging.

3.Menustruktur


Menustrukturen på en webshop skal ligeledes være overskuelig og indeholde så få punkter i hovedmenuen som muligt, så også de link-baserede søgende får mulighed for at navigere sig rundt på shoppen.

Det er vigtigt at strukturere data således at strukturen giver mening og er overskuelig for forbrugeren på webshoppen.

Den største årsag til at forbrugerne handler online er, ifølge DIBS’ årlige e-handelsrapport (udbyder af online betalingsløsninger i norden), for at spare tid og så nytter det jo ikke noget at forbrugeren skal bruge oceaner af tid på at fremsøge produkter på webshoppen, for i så fald vil de fleste ende med at give op inden varerne har ramt indkøbskurven.

Om forfatteren

Tobias Høst

Tobias Høst

Tobias Høst har arbejdet i software og ERP branchen siden 2001. Tobias tegner virksomheden som direktør sammen med de tre øvrige partnere, Ulrik, Thomas og Mikkel. Tobias rådgiver og styrer 1st Webs kunder trygt igennem den digitale jungler. Tobias afholder workshops og er en af virksomhedens fire projektledere.

I privaten nyder Tobias ofte en god koncert iført en kold fadøl. Tobias bor i Aarhus med sin kæreste Nanna og har nummer to arving på vej til sommer.