Skip to the content

Bureau statement - hvorfor?

Disclaimer: Dette er ikke et surt opstød fra en bitter virksomhed eller en provokation mod større bureauer. Det her handler om hvorfor 1st Web er sat i verden og vores klare holdning til at det ikke altid er den bedste løsning at handle ind i Bilka, når man kan gå i specialiserede butikker og få kvalitetsprodukter og høj service - her er man altid butikkens største kunde!

Vi har mødt rigtig mange såkaldte 360 graders web eller digitale bureauer. Vi har tidligere tabt flere kunder til disse større bureauer. Kunden handler ét sted og opnår derved synergieffekter ved at alle digitale ydelser håndteres af én leverandør. På papiret lyder det jo fantastisk. I praksis tror vi bare ikke på det er optimalt for kunden.

De udtalte fordele ved at handle hos ét stort bureau er at teknik, design, markedsføring, online markedsføring, App udvikling, integrationer etc. er under samme paraply. Altså når der udvikles teknik, så ved SEO afdelingen hvad der sker og de to afdelinger selvfølgelig taler sammen undervejs og kan derfor skabe en skøn symbiose af teknik og SEO.

Vores oplevelse fra de kunder vi overtager fra større bureauer, er at i praksis sker de ønskede synergier desværre ikke. Ofte ser vi at større bureauer (helt naturligt) er opdelt i siloer. Det betyder at den tekniske afdeling og SEO afdelingen sandsynligvis måles individuelt. I praksis betyder det at man har fokus på egen andedam og der ikke er en reel fordel for kunden, da SEO afdelingen kun er interesseret i at sælge SEO timer og ydelser og teknik afdelingen er  kun interesseret i at sælge tekniske ydelser. Som bureau burde der være tværgående mål, men i praksis er det en ufattelig svær disciplin at lykkedes med, da det kræver stor tværgående indsigt for alle medarbejder og ledensens involvering skal være stor. Der kan derfor være store omkostninger ved at gå denne vej og det er der magien stopper hos de større bureauer. For her er der naturligvis fokus på de enkelte afdelingers bundlinje. 

Best of breed

Et webbureau er i realiteten et klassisk konsulenthus, som lever af sine timer og ydelser. Disse ydelser er typisk ikke ensartede, men ofte komplekse og meget kundespecifikke. Derfor tror vi ikke på at "onestopshopping" er den rette vej for alle. I højere grad har vores kunder til dels brug for specialisering og stort fokus fra os som leverandør. Det er altid sjovere at være en stor kunde i en lille andedam end det modsatte.

Vi ser en øget tendens i at som digitaliseringen får større og større fokus, ansættes digitale chefer hos danske virksomheder. Derfor er virksomhederne nu langt bedre rustet til at styre flere leverandører og sammensætte et "dream-team" af specialister. Fordelen for virksomheden er at vi som specialiseret bureau altid har alt på spil. Leverer vi ikke varen kan vi nemt skiftes ud. Ofte har vi set kunder blive bundet på lange kontrakter af større bureauer eller ved at opsige delkompetencer i bureauets fullservice ydelser, forsvinder de lovede synergier og bureauet har ikke samme motivation for at levere godt, da man nu kun har en mindre del af kundens opgaver.

Vores anbefaling er altid at vælge et bureau i øjenhøjde. Vi som mindre bureau, har hverken en salgsafdeling som skal sørge for at sælge timer til vores kunder eller projektledere som ikke har en teknisk indsigt. Vi besidder dygtige konsulenter, som kan tale direkte med dig som kunde og har samtidig stor indsigt i din forretning og teknikken.

Hellere lille og vågen end stor og doven 🙂

Om forfatteren

Tobias Høst

Tobias Høst

Tobias Høst har arbejdet i software og ERP branchen siden 2001. Tobias tegner virksomheden som direktør sammen med de tre øvrige partnere, Ulrik, Thomas og Mikkel. Tobias rådgiver og styrer 1st Webs kunder trygt igennem den digitale jungler. Tobias afholder workshops og er en af virksomhedens fire projektledere.

I privaten nyder Tobias ofte en god koncert iført en kold fadøl. Tobias bor i Aarhus med sin kæreste Nanna og har nummer to arving på vej til sommer.